2013-12-13

NullPointerException vid login


*Moderator*'
Håll inläggen korta och relevanta.

Om ni har två tabeller i ett schema som har beroenden till varandra, se då till att rensa båda då det annars  finns risk för ett NullPointerException.
Detta är bara förslag på förändring. Du får själv redigera det. Men håll det kort och informationsrikt det skall gå fort att förstå problemet och lösningen.


*Slut*


Vi hade en gästbok med en login funktion. Till gästboken fanns det användare och meddelanden som sparades i en databas. Varje användare hade ett username och ett id och varje meddelande hade en text och ett id kopplat till användaren. Plötsligt efter att ha hashat och saltat lösenorden i databasen  så fick jag ett nullPointerException.

Felet låg i att jag hade rensat bort allt gammalt i min users tabell i databasen eftersom det såg fult ut med både hashade lösenord och icke hashade lösenord. Men jag hade inte rensat i meddelandetabellen vilket gjorde att där fanns meddelanden från userId 3 och 4 medans jag i min users tabell hade bara två stycken användare sparade. Detta skapade mitt nullPoiterException.
Så vi kan lära oss av detta att om vi har flera tabeller med kolumner som hör ihop glöm inte att rensa den datan också annars kommer ett exception att kastas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar